Jubileumblog: gaan met die banaan!

Door: Ilse Luijken3 december 2014

December 2004. De periode van zes jaar ondernemen met De Kluut Communicatie was zojuist afgesloten en op 6 december 2004 stuurde ik aan al m'n relaties een brief over mijn eigen bureau, met een fris-zakelijke naam en dito logo. Nieuwe dynamiek zou er komen, gevoed door het Noordtij. Spannend. Zou de kracht van het netwerk voldoende blijken te zijn? Had ik voldoende vertrouwen bij bestaande relaties? Kon ik de noodzakelijke vernieuwing pakken? Was ik ondernemer genoeg om ook zonder compagnon een bureau te runnen?

Rianca, Jaap, Saskia, Daan, Ilse- ons super team! (foto: Simon van der Woude)

December 2014. Met een geweldig en hecht team kunnen we nu al jaren de mooiste projecten doen voor plezierige opdrachtgevers. Kijk maar bij de lange lijst van opdrachtgevers en het nieuws(archief) op onze website. Uiteenlopende klussen, waar we graag ons aandeel in leveren. We krijgen geregeld terug dat Noordtij met betrokken deskundigheid en merkbaar werkplezier aan de slag is. En ja, dat is natuurlijk een groot en blij compliment. Want het is precies waar wij naar streven.

Móói! Nu ik dit stukje over ’10 jaar Noordtij’ tik, merk ik dat er nog zo’n best wel ‘groot’ woord is dat op z’n plaats is in mijn jubileumblog: trots. Want hier bij Noordtij zijn we heel trots dat we voortdurend kunnen bijdragen aan projecten en ontwikkelingen die het hart van de samenleving en de actualiteit raken. Veel van de klussen waaraan we werken staan bijna dagelijks in de krant. En dat is móói!

De O’s van Noordtij. Ons werkgebied is de 'triple helix', de driehoek van Overheid, Ondernemers en Onderwijs, en daarin vinden spannende vernieuwingen plaats. Met onze twee O’s van Noordtij kunnen we daar ‘iets’ in betekenen. De ene O is die van Onafhankelijk- en dat is echt de kern van ons werk. Hoe? Wij organiseren de afstemming tussen partijen die vanuit verschillende belangen met elkaar samenwerken aan een gezamenlijk doel. Ook maken we het gesprek mogelijk bij belangentegenstellingen. Dat kan alleen door consequent de onafhankelijke rol te nemen- onafhankelijk mét betrokkenheid. Die andere O van Noordtij is de O van Omgeving. Met ons ambacht, communicatie, kunnen wij die omgeving (die in elke opdracht verschilt) betrekken.

Onze vlag in de mast. Dat is een prachtige rol. Waar we onze O’s eerst vooral in opdracht van overheden en projectorganisaties konden inzetten, rekenen we tegenwoordig ook bedrijven en kennisinstellingen tot onze opdrachtgevers. Dat maakt ons nog beter in de uitvoering van ons werk en het aanvoelen van de beste strategische en tactische keuzes. We maken geen PR of marketing: communicatie is ons vakmanschap, gericht op betere samenwerking, onderling begrip en meetbare resultaten. Bezig zijn met (biobased) economie en techniek, ruimtelijke ontwikkeling, moderne landbouw, nieuwe energie, water, food, gezondheid, krimp, leefbaarheid en woningmarkt (dit is waar we de laatste twee maanden van het jaar aan werken); het zijn allemaal onderwerpen met invloed op de kwaliteit en beleving van de samenleving. Het gesprek daarover ondersteunen, processen zorgvuldig organiseren en de veelheid aan invalshoeken respectvol eer aan doen, dàt is onze stiel. Een feestje om te doen!

Het ruime sop. Nu dus al weer 10 jaar lang met Noordtij. Dank! Aan al die opdrachtgevers en samenwerkingspartners waar we mee aan boord gingen om één of meerdere stukken van hun scheepsroute te varen. Het Noordtij blijkt ons goede getij en we kijken uit naar de toekomst, met spatwater en al. 2015 wordt weer een mooi jaar, feestelijk ook, vermoed ik. Uitdagingen zat, kijk maar es om je heen. De zee is wild, de dynamiek groot. Ik reken op flinke deining. Maar we zijn niet bang om nat te worden. Om er één van de favoriete Noordtij-oneliners tegen aan te gooien: Gaan met die banaan!


Jaap Jepma
December 2014

 

Terug naar overzicht