Het Nieuwe (Net)Werken = Elkaar Vertrouwen

Door: Ilse Luijken13 februari 2012

De afgelopen jaren schoten de netwerken van mensen die geloven in de kracht van samenwerking de grond uit. Als paddenstoelen, inderdaad. Nu het economisch winter lijkt te worden, merken wij steeds vaker dat mensen die verbinding lastig vinden combineren met hun concurrentiepositie. De paddenstoelen zijn nog wel verbonden, maar ondergronds via die draden, zeg maar.

Samen met andere bureaus
Want bijna niks zo vervelend voor een zzp-er of bureau als merken dat je eigenlijk wordt gebruikt vanwege je kennis en netwerk, en niet voor oprechte samenwerking. Het ís natuurlijk ook gevoelig, omdat het direct over je eigen broodwinning gaat. Wanneer je informatie uitwisselt of zelfs met elkaar ergens aan werkt, wil je er op kunnen vertrouwen dat jij en de ander in gelijke mate het voordeel van dat gezamenlijk optrekken merken. Als Noordtij koesteren we dan ook de inspirerende en oprechte samenwerking die we sinds jaar en dag hebben binnen ons eigen netwerk van bureaus. Dat beperkt zich niet alleen tot een lunchafspraak om n's bij te praten (ja, óók, natuurlijk). De bruisende wisselwerking die hoort bij samen offreren en uitvoeren, is ons heel veel waard! Het gaat erom letterlijk te kunnen delen, en elkaar in alle openheid te versterken.

Vooruit, wij hebben inderdaad makkelijk praten. Voor ons is het juist eigen om samen te werken: het gros van ons werk gaat over afstemming en verbinding tussen mensen, tussen organisaties, tussen belangen, tussen wensen. En binnen Noordtij werken wijzelf altijd samen. Ons werk is ondenkbaar zonder samenwerking. Dat legt een hele goede basis.

Succesvol Nieuw Werken
Hetzelfde wantrouwen als bij netwerken speelt intern, binnen organisaties. En dat is een probleem. Kennis over 'het werk' is natuurlijk geen privé-bezit van medewerkers, maar organisatiekapitaal! Maar ja, heel leuk, dat Nieuwe Werken, wanneer er banen op de tocht staan of de carrièrepaden druk worden belopen, lijk je wel gek om je kennis met anderen te delen. En soms is dat vast wijsheid. Maar in die organisaties waar geregeld thuiswerken en flexwerken tot bloei mogen komen- daar is het de uitdaging aan de organisatie om voor vertrouwen te zorgen. Zodat iedereen z'n 'eigen' informatie en kennis in alle veiligheid beschikbaar stelt voor collega's. En terugkrijgt.

De dynamiek van kennisdelen pakt verschillend uit binnen het bedrijfsleven enerzijds en overheden en publieke organisaties anderzijds. Vanuit Noordtij komen wij het geregeld tegen. Als communicatiebureau worden we hier  wél elke keer weer heel blij van: steeds meer wordt onderkend dat procescommunicatie de sleutel is tot succesvol kennisdelen en Nieuw Werken. En dat de praktijk daarbij vaak weerbarstig is- dat is precies waarom de expertsie van Noordtij het verschil kan maken.

 

Saskia

Terug naar overzicht